ТЕМИ ПО ЛИТЕРАТУРА
Трагическият драматизъм на човека в любовната лирика на Пейо Яворов
Трагичното е естетическа доминанта на Яворовата поезия. Водещо в нея
е чувството за личностна, социална, национална и универсална обреченост.
То се обуславя от духовната конструкция на Яворовия лирически човек –
хомодуплекс, трагически раздвоен между два противоположни, но равностойни
духовни импулса – прометеевския устрем към съзидание и сизифовското чувство
за безмислие на социалния копнеж. Духовният драматизъм се поражда от невъзможността
на катастрофичния и съзидателния импулс, побрани в една душа, да се победят.
Невъзможната развръзка на този вътрешен двубой мотивира усещането за трагическо
горене (“аз не живея: аз горя”) и прозрението за собствено душевно двумирие
(“непримирими в мен се борят две души” – душата на ангел и демон). Ето
защо лирическият герой е винаги раздвоен между вярата и безверието, между
платоничния и порочния порив, между силата и слабостта, любовта и омразата.
Това го прави трагично разединен, нецялостен и определя различните му
самоличности, т.е. множеството другости, съжителстващи в неговия “аз”.
Всъщност голямата му драма е в невъзможността да провиди себе си, да се
самоопредели в един образ и дефинирайки същността си, да постигне желаната
себехармония.
Основна трагическа посока за себеузнаване в Яворовата поезия е образът
на любимата, т.е. абсолютната другост, различния човек. По-принцип лирическите
обекти извън аза носят неговите индивидуални характеристики. Ето защо
и любимата се оказва скрит автообраз, т.е. еманация на лирическия субект
– в един план носи серафични, а в друг – демонични черти, т.е. в абсолютната
другост Яворовият лирически човек провижда отново раздвоената си същност
и не успява да се себеопредели. Затова и в любовната лирика на поета понятията
за добро и зло, истина и лъжа, грях и святост са тотално разколебани (в
някои творби дори са се превърнали в едно и също понятие). Тази интелектуално-духовна
неустойчивост определя различните идентичности на влюбения мъж. В едни
творби се себепредставя в образа на романтичен похитител, за когото жената
се оказва обект на грабливо пожелаване. В други се превръща от демоничен
субект в обект, т.е. в жертва на гибелно пожелаване от жената-блудница,
дарила го със “саждите на страстта”. В трети заема позата на платоничен
обожател, който се стреми чрез любовта към жената-божество да очисти от
зло душата си и помири дисхармониите в себе си. Така различна е в своите
представяния и любимата. Визирана е като райско творение (стихотворенията,
посветени на Мина), и като влюбена робиня (“Месалина”), и като коварна
изкусителка (“Клеопатра”), и като похитителка-притежателка (“Сафо”), т.е.
и като “ангел”, “призрак лек”, “дете”, “вълшебница”, и като “знойна плът”,
“дявол”, “лъст”. Ето защо любовта има различни смислови проявления: любов-платонично
възхищение и самообновление, любов-нравствена автотерапия и омиротворяване,
любов-стон, любов-плътска похитителна страст, т.е. любов-възкресение и
любов-падение.
В първите любовни Яворови стихотворения, повлияни от фолклора, централен
герой е влюбеният мъж, обсебен от жажда за любовно похищение (“Калиопа”,
“Луди-млади”, “Павлета делия и Павлетица млада”). В тях осмислянето на
любовта надскача фолклорния морален светоглед. Водещ е мотивът за естетическата
любовна страст, рушаща норми и традиции. В “Калиопа” Яворов полага една
от основните тематични линии на любовната си лирика – темата за демоничната
сила на страстта. В образа на мъжа-пленник на прекомерна по сила изпепеляваща
любовна жажда е проектиран мотивът за грабливото любовно пожелаване. Тази
страст обаче не е заклеймена, а защитена и в този смисъл творбата е ода
за огнената сила на любовния копнеж.
Страстта към грабливото пожелаване Яворов естетизира най-пряко в стихотворението
“Демон”, в което се чувстват вече не фолклорни, а символистично-декадентски
влияния. То разгръща една от основните идеи на поета, непозната в българската
лирика – идеята за демонизма в човешкото битие (нейни проекции са действителността-ад,
немилостивите природа и държава, мъжа-похитител, жената-блудница и т.н.).
В “Демон” лирическият герой се себепредставя като демоничен самотник,
погубващ жените в своите страсти. Тази образна схема има алегоричен израз
– влюбените са представени в образната двойка “орел-гълъбица”: той “владее
царство без предел”, има крила и “нокти на орел”; тя е “плаха гълъбица”.
И в стихотворението “Да славим пролетта” (химн на витално-плътското начало)
грабливият мъж е ситуиран в часа на сладострастен пир, в който “кимпалата
мощ” и трепета на “жадната утроба” изразяват мащаба на еротичния импулс.
Демоничната му страст изразява и поривът към отмъщение на жената, неспособна
да достигне неговия дух.
Тенденцията към еротизация на любовното чувство се задълбочава в стихотворенията,
повлияни от европейския модернизъм. Например в “Чудовище” лирическият
герой присъства вече не като демоничен субект на гибелно пожелаване. Негавият
чист дух се опитва да се извиси над жената-сладострастница, видяна като
чудовищно дете на престъплението и позора, но се оказва безпомощен пред
нейната дяволска мощ (“колко бих желал при тебе да проникна в тъмнината”).
Литературната критика обаче смята, че в “Чудовище” лирическият човек диалогизира
не с жената, а със собствената си самота. Така е и в “Песен на песента
ми”, в което диалогът се осъществява между твореца и неговото творчество
(песента). В двете творби духовните същности на аза (самотата и творчеството)
са опредметени, представени като откъснали се от него и описани с женски
характеристики. Оказва се, че диалогът се води между частите на едно разполовено
духовно цяло, т.е. лирическият човек общува с един от възможните подазове
на своя аз. Способността му да се дистанцира от себе си показва, от една
страна, порива към самопрозрение, а от друга – духовната нецялостност
на неговата личност. Ето защо женските образи в поезията на Яворов са
средство за изграждане на генералната и трагическа идея – за невъзможното
сливане на човека със себе си, т.е. за неосъществимата себехармония. Това
обуславя трагическите характеристики на женската същност в много негови
творби. Такъв опит за дефиниране на женската идентичност представя стихотворението
“Месалина”. Героинята е разкрита в момент на духовно любовно страдание
(тази визия преобръща древния мит за Месалина като символ на плътското
блудство). Нейният отчаян зов към мъжа подсказва, че съществуването й
е изцяло зависимо от присъствието му – от неговата отзивчивост или неотзивчивост.
Тя вече не е субект, а обект на пожелаване – готова е да се остави на
мъжа си изцяло, признава самотата си за духовна смърт и се изживява като
“влюбена робиня”, т.е. мъжът владее изцяло духа й. Стихотворението “Клеопатра”
разкрива позора на отхвърлената от мъжа изкусителка, чийто земен живот
също се определя от нуждите на мъжа.
В имтимната лирика на Яворов обаче най-голям дял заемат онези изповедни
творби, в които любовното чувство е освободено от еротичен заряд, а гибелните
страсти са трансформирани в безтелесен молитвен копнеж към любимата-божество.
Става дума за посветените на Мина Тодорова стихотворения, които оформят
цял лирически дневник. В тях лирическата представа е освободена от външни
(фолклорни и романтико-декадентски) влияния и е максимално интимизирана.
Творби като “Благовещение”, “Пръстен с опал”, “Не бой се и ела”, “Ела”,
“Ще бъдеш в бяло”, “Две хубави очи” утвърждават серафичния образ на жената-любима.
Неговата идеализация прераства в пълно обожествяване. Основните й назовавания
“о, ангел”, “о, дете”, “о, песен” я превръщат в символ на надземна чистота
и красота. Ето защо образът й губи пластически очертания, дематериализира
се и създава усещане за безплътност. Тази визия се доближава до философията
на християнския идеализъм, според която духът и тялото са космично разединени.
Затова поетът издига в култ духовното начало у човека и лишава образа
на любимата от еротични характеристики. Тенденцията към нейното обезплътяване
достига своята завършеност в “Ела” и “Две хубави очи”. В първото очите
на жената се сравняват със “звездни небеса”, косата – със “здрачния воал”,
дъхът й – със “зефир посред цветя”, т.е. образът й получава надземни очертания.
Във второто тя се експонира само чрез метонима “очи”. Те са посредникът
между физическия и духовния свят. Отъждествени са с абстрактните представи
за музиката и светлината, означаващи нравствена святост и естетическа
прелестност. Това движение на словото от плътта към чистия дух е похват
за доближане на чистата и свята любима до Бога. В “Ще бъдеш в бяло” жената
е видяна като райско творение, въплъщение на недосегнатия от злото дух,
т.е. като символ на платоническото. Съществуването й в реалния свят азът
възприема като аргумент за съществуването на доброто, невинността, девството
(“светът прогнил от зло не е, щом той е твоята родина”). Тук любовта не
е еротична стихия, а омиротворяваща сила – спасителна религия на духа,
противотежест срещу греха. Ето защо любимата е един от малкото образи,
пораждащи непривичното Яворово усещане за хармония.
Синтез на платонично-мистичното разбиране на Яворов за любовта като нравствена
терапия, способна да възстанови психическото равновесие на лирическия
човек, нарушено от абсурдите на живота, е стихотворението “Благовещение”.
То е написано по конкретен повод – на този празник, отбелязващ получаването
на благата вест за раждането на Исус, Яворов среща Мина. Тук материалният
образ на любимата напълно отстъпва – той изцяло се “ангелизира”. Нейната
поява е сравнена с полъх, дошъл от ангелско крило, който символизира невинността,
девството и недосегнатия от зло чист дух. Любимата се оказва единствена
антитеза на самотата, духовна опора на мъката, възраждаща и пречистваща
сила, способна да възвърне изгубения смисъл на живота. Ето защо емоцията
на омагьосания от първата среща лирически аз е изчистена от всякаква еротична
чувственост – любимата е възприета като небесна пратеничка на Светия дух.
С тези съкровени лирически изповеди пред любимата Яворов налага собствена
естетическа концепция за интимната любов в българската литература. За
него истинската любов живее само в бляна. Добие ли реални очертания, тя
загубва очарованието си и се опошлява. Ето защо любимата в неговата лирика
присъства предимно като мечтателен образ (разбирането, че любовта не е
възможна в реалността на духовно-плътското докосване отстояват Пенчо Славейков
и Димчо Дебелянов – те обаче естетизират не мига преди, а след срещата,
т.е. мига на мъчителната раздяла, която сакрализира любовното чувство).
Яворовият лирически герой постига духовното си извисяване, когато се отдава
на естетическото предчувствие за предстояща среща. Затова любовта е разкрита
като мираж – между аза и любимата винаги има определена физическа дистанция.
Тази ситуация има своите биографични проекции – Яворов не може да преодолее
чувството за биологична дистанция – Мина е шестнайсетгодишна, а той –
зрял мъж; нравствена бариера за осъществяване на любовта му се оказва
и консервативното отношение на обществото към скандалната връзка. Не само
в стиховете, но и в любовни писма Яворов изповядва пред Мина страха си
от осквернителния плътски допир. Ако в българската любовна лирика е доминиращ
мотивът за любовта-хармония, в Яворовата – мотивът за трагически неосъществимото
духовно-плътско слияние между влюбените (генерализация на този мотив е
стихотворението “Сенки”). В изследваните стихотворения лирическият герой
се страхува от плътски допир с любимата. Той пази физическа дистанция
и ревностно съхранява своя възвишен платонизъм. Ето защо любимата е само
обект на любовно съзерцание. Според Яворов такъв е пътят за постигане
на мечтания нравствен катарзис. В този смисъл любовното съзерцание на
красотата е повече духовна потребност, отколкото реален стремеж към житейско
осъществяване на любовната мечта за близост, т.е. любовта не е смисъл
и съдържание, а импулс за живот и за творчество. За Яворов любовта има
смисъл само когато води човека към нравствено просветление и постигане
на собствено душевно равновесие. Нейна свърхцел е не житейската реализация,
а духовното надмогване на злото в света и в собствената душа. Тя не е
разтваряне в другия, а път към духовно себенамиране, което я прави в известен
смисъл егоцентрична.
От направените дотук наблюдения става ясно, че лирическото чувство в любовната
лирика на Яворов има голям смислов и емоционален диапазон – то се движи
от молитвеното съзерцание и боготворяването до проклятието, от серафичния
до демоничния копнеж, от падението до възкресението. Това движение се
определя, както се посочи, от нравствения дуализъм на мъжката и женската
същност. Той прави влюбените разколебани, нецялостни и нещастни, той ги
обрича на вечно безпокойство и на трагично разединение. Тази драма на
любовния човешки дух, разпънат между вярата и неверието в красотата, между
устрема към сливане с любовта и прозрението, че то е неосъществимо разкриват
най-синтезирано творби като “Две хубави очи”, “На Лора” и “Сенки”.
Двубоят между вярата и съмнението в нравствено-естетическата устойчивост
на женската красота е център на “Две хубави очи”. Любимата е въведена
като серафичен образ, който губи веществените си очертания – отъждествява
се с абстрактните безплътни образи на музиката и светлината. Лирическият
герой е в ситуация на молитвено съзерцание на нейната божествена красота
(представата за нейното съвършенство и непорочност подчертава характеристиката
“дете”). В хода на платоничното съзерцаване обаче в душата на аза се прокрадва
съмнението, че тази неземна класота ще бъде омърсена от “страстите” и
“неволите” на живота. То обаче е отхвърлено от отново възвръщащата се
вяра в нетленноста и непохитимостта на женската красота. Тези колебания
разкриват сложния диалектически поглед на Яворов върху стойностите на
човешкия дух – вярата във вечната красота на любимата се трансформира
в безверие, а то, от своя страна, в нов прилив на надежда. Това драматично
редуване и тук е разкрито като затворен процес. Идеята за безспирното
трагическо лутане на лирическия човек между вярата и скепсиса е проектирана
в композиционния строеж на творбата – финалът на текста възвръща лирическия
герой към началното му духовно състояние. Очертаната композиция “пръстен”
внушава трагичната обреченост на аза едновременно да вярва и не вярва,
да се движи драматично в затворен кръг между тревогата и успокоението.
Двумерният образ на любимата има по-ясни очертания в стихотворението “На
Лора”. Тя е представена като средоточие на невинността (“призрак лек”,
“неведение”) и на порока (“знойна плът”, “алчна младост”). Тук нежното
молитвено преклонение пред любовта напълно изчезва. Водещо е не раздвоението
между вярата и безверието, а терзанието между плътската страст и духовния
помисъл, между греха и изкуплението.
Творбата разгръща един от основните философски мотиви в Яворовата любовна
лирика – за неосъществимото сливане на влюбените. Търсената близост с
другия е сравнена с “мираж” (“миражите са близо, пътят е далек”), т.е.
мечтата на опознаване е утопична. Духовна чуваемост няма (всъщност ситуацията
“молба-безответност” разкрива и “Две хубави очи”: “душата ми се моли,
дете” – “не искат и не обещават те”).
Философски синтез на невъзможното сливане на аза с желаната другост представя
стихотворението “Сенки”. В творбата мъжът и жената губят своята образна
конкретност, деперсонализират се, т.е. превръщат се във въплъщение на
вечната женска и мъжка същност – в родови понятия. Любовният трагизъм
е разкрит като конфликт между осъзнаването и неприемането на една извечна
истина – мъжкото и женското начало са несъчетаеми, осъдени са на вечна
самота. Стиховете “те няма да се чуят: искат и не могат… и пак един за
друг стоят” показват, че героите са осъзнали, че са обречени на различие,
но не желаят да приемат тази реалност и отчаяно продължават да търсят
преодоляване на несъответствията си. Това ги превръща в непълноценни същества
(“две сенки”), които не могат духовно да се чуят, нито желаят да се примирят
с духовните асиметрии помежду си.
Може да се обобщи, че драматичен център на Яворовата любовна лирика е
неспособността на аза да постигне единение с любимата и със себе си, да
се себеузнае и постигне духовно успокоение. Това състояние определя трагичното
като нейна естетическа доминанта.
(2400 думи)
www.kabinata.com
- Онлайн курсове
|