<= начало | |
Кандидат-студентски курс по литература |
|
ТЕМИ ПО ЛИТЕРАТУРА Човекът и времето в романа “Железният светилник” Отношенията
“личност-род-история” са проблемен център на романа “Железният светилник”.
Негов централен образ е националният живот в драматичен исторически
момент – борбите за освобождение на Македония в края на ХІХ век, а централен
проблем – изграждането на национално самосъзнание. Този процес е представен
чрез конфликта и синхрона между личностно-родовите и общностните отношения.
Епическият разказ обаче е съсредоточен върху родовото битие (Глаушевото
семейство). То присъства като минимодел на дома Преспа, който от своя
страна типизира възрожденските настроения в един български регион –
Македония. Концепцията на романа за градежа на възрожденската история
е проектирана още в именуването на основните герои – Стоян е типът на
мъжа-родоначалник (от значението на стоя, отстоявам), Султана – на семейния
пазител (от владея, властвам), Лазар – на личността, призвана да историзира
родовия живот (от името на библейския му съименник), безименният рилски
монах – на масовия народен будител, призван да внесе националната идея
в родовия дом, резбарят Рафе – на твореца, носител на ренесансовия дух
(от италианския художник Рафаело). Водещ в темата за съграждането на
родовото и националното битие е мотивът, за възходящия патриотичен развой
на родовите генерации във времето. Промените в националното съзнание
са представени като родови, т.е. родовото време е основа на историческия
път. Процесът на вписването
на родовия човек в историята Талев доразгръща в поредица от още три
сюжетно обвързани романа. В заглавията на своята тетралогия той също
проектира своето разбиране за градежа на националното самосъзнание.
В първия роман “Железният светилник” думата “железен” символизира родовата
устойчивост, без която не може да се съгради национална история, а “светилник”
– нахлуването на възрожденския дух в средновековния свят. Заглавието
е метафоричен израз на Талевото схващане, че началото на всяка национална
история се корени в родовото битие. В следващия роман “Преспанските
камбани” град Преспа символизира общностния дом България, а камбаните
– всенародната възрожденска пробуда. В тази и следващата творба “Илинден”
Талев разкрива вече не конфликтите, а сливането между родовото и националното
съзнание (Талевата концепция за човека и историята в последния роман
“Гласовете ви чувам”, който отразява по-модерна епоха от развоя на националното
време, се усложнява – историко-патриотичните човешки драми прерастват
в екзистенциални). Отношението “родово-общностно”
е проектирано в озаглавяването на отделните части на “Железният светилник”,
както и в поставените под тях епиграфи. Заглавието на първата част “Хаджи-Серафимовата
внука” акцентира върху родовото битие (тя разказва как личностите Стоян
и Сулната съграждат род, т.е. как се полагат основите на историята върху
личностната инициатива). Идейно свързан с него е и епиграфът, който
въвежда мотива за родовото дърво, а чрез него – идеята за родовата споеност
между поколенията, гарантираща оцеляването на личността. В този смисъл
епиграфът е носител на родовата идея, която осъществява връзката между
миналото и градежа на бъдещето. Ето защо дървото е метафора на единството
между род и народ. Следващите две части “В тъмни времена” и “Народът
се пробужда” изместват идейния акцент от семейно-битовия към общностния
план. Те показват как родовият живот се разтваря в социалния, а по-конкретно
– как личността Лазар се формира в рода, но се утвърджава в социума.
Така в творбата се успоредяват темите за родовото (Глаушевото семейство)
и общностното (Преспа) съграждане. Успоредяването е огледално – утвърждаването
на Глаушевия род става чрез ред перипетии (неравностоен брак,
смърт на деца); патриотизацията на преспанската общност, т.е. съграждането
на историческо съзнание, става чрез драматичните борби на общинарите
за съграждане на нова църква, българско училище. Последната част “Корени
и гранки” отвежда чрез проектирания отново в заглавието мотив за световното
дърво към семейно-битовия живот – раждането на Глаушевите деца, смъртта
на Катерина, любовта и сватбата на Лазар и Ния. Така мотивът за родовия
рамкира мотива за общностния градеж. Затворената композиция е не само
огледална, но и концентрична. Действието се движи от дома към чаршията
и града до родината. Съвпадение се открива и в посоката на целите –
родовата мисия (Султана се бори за реставрация на отминалата слава на
своите деца) съвпада с народната (преспаското общество се бори за излизане
от епохата на историческо безпаметство и възвръщане на миналото българско
величие). В тази композиционна схема Талев проектира водещата теза на
романа: основите на историчното лежат в родовото съзнание. Тази идея
е изведена и във финалния епизод на творбата – сватбата на Лазар и Ния,
преповтаряща началото на романовото действие (женитбата на Стоян и Султана),
утвържава мотива за сватбата като ново начало, а оттук – идеята за вечния
родов кръговрат, върху който се гради националната история. Отношението “личност-род-история”
е ясно очертано в сюжетната линия на романовите събития: личностите
свързват живота си в едно, за да оцелеят (селянинът Стоян е обречен
на неясно съществуване в непознатия град; решението на султана да го
приеме за съпруг е последният й шанс да спаси от биологична смърт Хаджи-Серафимовия
род). Така сливайки своите индивидуални и семейни начала, Стоян и Султана
изграждат нов дом, в който по-късно се появява народният будител (рилският
монах), за да внесе една нова историческа идея. Тя не успява да засегне
скованите от патриархални догми родители, но прониква в съзнанието на
техния син Лазар, който по-късно става апостол на рилския монах – чрез
своите будителски действия се превръща в посредник между семейните и
общностните ценности и така успява да впише рода в историята. Важна идейно-сюжетна
функция за изграждането на родовото и общностното битие има поведението
на една категория епически герои, които литературната наука определя
като “закононарушители” – персонажи, които чрез скандални действия рушат
старото морално равновесие и градят ново. Например бягството на Стоян
от село Гранче е първото романово закононарушение. Убивайки хрътката
на бея, той внася в романа мотива за историческия подтик към промяна
– именно страхът от санкция го прокужда от дома и превръща в родов отцепник.
Така скандална е и сватбата му със Султана – тя взривява обществения
морал, според който бракът между селянин без потекло и чорбаджийска
градска щерка е неравностоен. Двамата обаче успяват да наложат своя
семеен авторитет в Преспа и така да разколебаят консервативната обществена
позиция. По-късно в сюжета се появява нов “закононарушител” – рилският
монах, който също внася ценности, за които родовата общност не е узряла.
В последствие обаче идеалите на монаха стават общонародно достояние.
(В трагически план скандално законарушение се оказва и порочното зачатие
на Катерина.) Успоредно с индивидуалните герои “законарушител” в текста
е и самият народ – борбата му срещу турците, изгонването на гръцкия
владика, угвърждаването на родния език в училищата са дръзки актове
на народна съпротива, които променят властващия исторически порядък.
Този бегъл поглед върху сюжетните действия показва, че домът на Глаушеви
е средищен топос и основна сюжетна ос на повествованието. Поведението
на основните герои (Ния, Аврам Немтур, Климент, Андрей и Божана Бенкови
и т.н.) се определя пряко или косвено от контактите с Глаушевото семейство. Всички романови герои
са ситуирани на кръстопътя на историята, която налага на българския
човек да направи неизбежен избор. Срещата на индивида с историческото
време има различни развръзки. Една категория герои (Султана) поради
консервативните си средновековни разбирания изостава трагично от времето.
Друга категория прекомерно го изпреварва, защото тръгва драстично срещу
родови закони (Рафе Клинче и Катерина). Трета група успява да синхронизира
родовия с новия възрожденски морал и хармонично да се впише в историята
(Лазар, Климент, Андрей, Ния). Четвърта пък остава извън талвега на
времето (Стоян, Кочо). Äðàìàòè÷íàòà
ñðåùà íà ëè÷íîñòòà
ñ ðîäîâèòå è
èñòîðè÷åñêèòå
öåííîñòè ðàçêðèâà
íàé-ÿðêî îáðàçът íà
ñåìåéíèÿ ñòîæåð
– Ñóëòàíà. Íåéíèÿò
áðàê ñúñ Ñòîÿí
å ïúðâèÿт èíäèâèäóàëåí
áóíò íà ÷îâåêà
ñðåùó êîíñåðâàòèçìà
íà âðåìåòî (òÿ
çàñòàâà ñðåùó
îáùåñòâåíîòî
ìíåíèå íà Ïðåñïà
è óñïÿâà äà
óòâúðäè ìúæà
ñè â ñîöèóìà).
Íà ïðúâ ïîãëåä
íåéíîòî ïîâåäåíèå
å èçðàç íà ìîäåðíà
ïîçèöèÿ. Òî îáà÷å
èìà òðàäèöèîííà
ìîòèâàöèÿ –
äа ñúõðàíè è
ïðîäúëæè áèîëîãè÷åñêè
Õàäæè-Ñåðôèìîâèÿ
ðîä äîðè ñ öåíàòà
íà ñêàíäàëåí
áðàê. Ñëåäîâàòåëíî
ìîäåðíîòî ïîâåäåíèå
ñå îêàçâà èçðàç
íà òðàäèöèîííà
ðåàêöèÿ, ò.å. â
íà÷àëîòî íà
ñþæåòíàòà
é äðàìà êîíñåðâàòèâíîòî
è íåòðàäèöèîííîòî
ñà â ðàâíîâåñèå
(èçáîðúò é ÿ
ñïàñÿâà îò
ó÷àñòòà äà
æèâåå â íè÷èÿ
ñðåäà íà èçâúíïîñòàâåí
ãåðîé – ïðåêàëåíî
çíàòíà, çà äà
ñå îìúæè äà
áåäíÿê; ïðåêàëåíî
áåäíà çà áðàê
ñ áîãàòàøêè
ñèí).
Ïî-íàòàòúê
îáà÷å òÿ ïðåêîìåðíî
ñå ñðàñòâà
ñ ðîëÿòà ñè íà
ðîäîâ ïàçèòåë
íà ïàòðèàðõàëíèòå
èäåàëè è èçîñòàâà
îò îáùíîñòíîòî
ðàçâèòèå. Ïî
ïðèíöèï â ðîìàíà
èñòîðè÷åñêèÿò
æèâîò å ðàçêðèò
êàòî åäèíñòâî
îò íàðóøåíèÿ
è ñïàçâàíå
íà íîðìèòå
– òåçè, êîèòî
ïðèñòúïâàò
çàêîíà îñèãóðÿâàò
ïðîìÿíàòà; äðóãèòå
– ïàçÿò âå÷å
ïîñòèãíàòèòå
öåííîñòè. Ñóëòàíà
å ïðèìåð çà îñúâìåñòÿâàíå
íà äâåòå ðîëè
– òÿ ïúðâî å ðóøèòåë
íà êîíñåðâàòèâíàòà
òðàäèöèÿ, îáÿâÿâàùà
çà íîðìàëåí
ñàìî ðàâíîñòîéíèÿ
áðàê; ñëåä òîâà
– îõðàíèòåë
íà ðîäà è áîðåö
ñðåùó íîâèòå
çàêîíîíàðóøèòåëè
(ðèëñêèÿ ìîíàõ,
Ðàôå, Êàòåðèíà).
Ñëåäâàùèòå
é äåéñòâèÿ
ÿ óòâúðæäàâàò
êàòî противник на âñè÷êè
íîâîèçêîâàâàùè
ñå ìîðàëíè öåííîñòè,
êîèòî çàñòðàøàâàò
óñòîèòå íà
ñòàðîäàâíèÿ
ðîäîâ ðåä. Â ðåçóëòàò
íà òîâà ïîçèòèâíàòà
é äóõîâíà åíåðãèÿ
ñå ïðåâðúùà
â íåãàòèâíà.
Òîçè çàñòîè
íà ñúçíàíèåòî,
ðåçóëòàò îò
ìîðàëíîòî âòâúðäÿâàíå,
ðàçêðèâàò ñëåäâàùèòå
é êîíôëèêòè
ñ îáùíîñòòà.
Ïîêàçàòåëíà
â òîâà îòíîøåíèå
å ñðåùàòà é
ñ ðèëñêèÿ ìîíàõ
– ãåðîÿò, îëèöåòâîðÿâàù
ïðåðàñòâàíåòî
íà èíäèâèäóàëíèÿ
áóíòàðèçúì
â îáùåñòâåí.
Òîé òèïèçèðà
â ðîìàíà îáðàçà
íà àïîñòîëà
îò ïàèñèåâñêè
òèï – ïúòóâàùèÿ
ìîíàõ, èçëÿçúë
îò ìàíàñòèðà,
çà äà âíåñå
âúçðîæäåíñêàòà
èäåÿ â ðîäîâèÿ
ñâÿò. Òîçè äóõîâíèê
âúçïðèåìà ñåìåéíèÿ
äîì êàòî ÷àñò
îò îáùíîñòíèÿ,
çàùîòî çà íåãî
áúëãàðèíúò
ïðèíàäëåæè
íå ñàìî íà ñâîÿ
ðîä, íî è íà ñâîÿ
íàðîä. Íåãîâîòî
ñëîâî ïðåä Ãëàóøåâîòî
îãíèùå âúâåæäà
â ðîìàíà òåìàòà
çà íà÷àëîòî
íà íàðîäíàòà
ïðîáóäà. Â ðàçêàçàíàòà
ïðèò÷à çà ñëàâÿíñêîòî
ìîãúùåñòâî
è ñèëà íà áúëãàðñêèÿ
наðîä ñà ñèíòåçèðàíè
îñíîâíèòå
èäåè íà ðàííîòî
íè Âúçðàæäàíå.
Èäåéíà áàçà
íà òîçè ðàçêàç
å ìîòèâът çà “òúìíîòî
ñëîâî”, êîåòî
îòëú÷âà áúëãàðèíà
îò Áîãà (“Ñëîâîòî
Áîæèå íè å òúìíî,
çàùîòî ãî ÷óâàìå
íà ÷óæä íàì
åçèê”). Òîé ïîñòàâÿ
â ðîìàíà ïðîáëåìà
çà òúìíèíàòà
â íàðîäíèòå
äóøè. Åòî çàùî
äóìèòå ìó ñà
çíàê çà ïúðâîòî
äîêîñâàíå íà
ïàòðèàðõàëíèÿ
÷îâåê äî “ñâåòëîòî
ñëîâî” (“âñÿêà
äóìà íà ðèëåöà
ïàäàøå êàòî
îãíåíà êàïêà
íàïðàâî â ñúðöåòî...
(íà Ëàçàð)”). Òàêà
ñðåùàòà íà
ìîíàõà ñ ðîäîâèÿ
÷îâåê ñå ïðåäñòàâÿ
êàòî ñðåùà
íà äâà ñèìâîëíè
îáðàçà – “òúìíîòî
ñëîâî” è “îãíåíàòà
êàïêà”, ò.å. ñâåòëîòî
ñëîâî, аíàëîã
íà Âàçîâèòå
ìîòèâè çà “ñåìåòî
÷óäíî” è çà “íàé-ïúðâàòà
èñêðà â íàðîäíàòà
ñâÿñò”. Ñëåäîâàòåëíî
êàêòî âúâ âúçðîæäåíñêàòà
ëèòåðàòóðà,
òàêà è â Òàëåâàòà
òâîðáà ïðåâðúùàíåòî
íà ìðàêà â ñâåòëèíà
å ìåòàôîðè÷åí
öåíòúð íà õóäîæåñòâåíîòî
èçîáðàæåíèå.
Äèàëîãúò ìåæäó
äâàòà ñèìâîëà
å ïðîåêòèðàí
â оíàñëîâÿâàíåòî
íà òâîðáàòà
è çàãëàâèÿòà
íà íåéíèòå
÷àñòè: êëþ÷îâè
ãëàâè â “Æåëåçíèÿ
ñâåòèëíèê”
ñà “Â òúìíè âðåìåíà”
è “Íàðîäът ñå ïðîáóæäà”.
Òå îçíà÷àâàò
îñíîâíàòà
ðîìàíîâà òåìà
– çà èçëèçàíåòî
íà íàðîäà îò
áåçïðîñâåòíèÿ
õàîñ íà ðîáñòâîòî
(“тъмнината”) è çà ñúãðàæäàíåòî
íà íàöèîíàëíà
èñòîðèÿ (“пробудата”). Ïðîçðåíèåòî
íà ìîíàõà, ÷å
áúëãàðèíúò
ïðèíàäëåæè
íå ñàìî íà ñåìåéñòâîòî,
íî è íà âñè÷êè,
êîèòî ñïîäåëÿò
åäèí åçèê, åäíà
âÿðà, åäíà êóëòóðà,
åäíà èñòîðèÿ,
ñëàãà íà÷àëîòî
íà äúëãèÿ ïðîöåñ
íà âçàèìîïðîíèêâàíå
ìåæäó ðîäîâîòî
è èñòîðè÷íîòî
ñúçíàíèå. Êóëòúò
íà ìîíàõà êúì
ðàçáèðàåìîòî
áîæèå ñëîâî
âíóøàâà, ÷å
áîðáàòà çà
íàöèîíàëíà
ñâîáîäà ñå
ñõâàùà êàòî
÷àñò îò Áîæèÿòà
ïðàâäà, ò.å. îò
õðèñòèÿíñêàòà
ìèñèÿ íà äîáðîòî.
Ñóëòàíà
íå ìîæå äà ïðèåìå
òîâà ðàçáèðàíå
íà ìîíàõà, çàùîòî
ñå èçæèâÿâà
ñàìî êàòî ïàçèòåë
íà ðîäîâèòå
öåííîñòè. Çà
íåÿ âñè÷êî,
êîåòî å â íåñúçâó÷èå
ñ áèòîâàòà
íîðìà, å
ðîäîâà çàïëàõà.
Òÿ ñìÿòà, ÷å
äúëãúò íà ÷îâåêà
ñå èç÷åðïâà
ñàìî ñ ðîäîâàòà
ìèñèÿ – äà ñúçäàäå
ïîêîëåíèå, äà
ñïàçâà õðèñòèÿíñêèòå
êàíîíè, äà âúçïèòàâà
â òðóäîëþáèå
è ÷åñòíîñò
äåöàòà ñè. Ñëåäîâàòåëíî
ïîëåìèêàòà
é ñ ðèëñêèÿ ìîíàõ
å ñáëúñúê íà
äâà ñâåòîãëåäà
– ðîäîâ è îáùåñòâåíè÷åñêè,
íà äâå åïîõà
– íа èñòîðè÷åñêî
áåçïàìåòñòâî,
â êîÿòî ðîäúò
æèâåå èçâúí
âðåìåòî, è íà íàöèîíàëíî
ñúáóæäàíå,
â êîÿòî ëè÷íîñòòà
àêòèâíî ñå
âêëþ÷âà â íîâèòå
èñòîðè÷åñêè
íóæäè íà âðåìåòî.
Ñïîðúò ìåæäó
Ñóëòàíà è ìîíàõà
ïîñòàâÿ çà
ïúðâè ïúò â ðîìàíà
ïðîáëеìа çà ìÿñòîòî
íà ëè÷íîñòòà
â ðîäà è èñòîðèÿòà.
Ñþæåòíîòî
èì ïîâåäåíèå
òèïèçèðà äâà
îñíîâíè íà÷èíà
çà âïèñâàíå
íà ÷îâåêà â
íàöèîíàëíîòî
âðåìå: Ñóëòàíà
– ÷ðåç ñúçäàâàíå
è óòâúðæäàâàíå
íà ðîäîâèÿ æèâîò;
ðèëñêèÿ ìîíàõ
– ÷ðåç ïðîáóæäàíå
íà ïàòðèîòè÷íîòî
ñúçíàíèå. Îùå ïî-äðаñòè÷åí
å êîíôëèêòúò
é ñ Ðàôå Êëèí÷å.
Äîêàòî ðèëñêèÿò
ìîíàõ îëèöåòâîðÿâà
íàöèîíàëíàòà
ïðîáóäà ïðåç
Âúçðàæäàíåòî,
ðåçáàðÿò íîñè
öåííîñòèòå
íà åäíî âðåìå,
êîåòî ùå ïðîíèêíå
ïî-êúñíî â äóõîâíîòî
áèòèå íà áúëãàðèíà
– åïîõàòà íà
Ðåíåñàíñà
â õóäîæåñòâåíèÿ
ñâÿò (èçêóñòâîòî)
è â îáùåñòâåíèÿ
ìîðàë. Åòî çàùî
çà Ñóëòàíà
Ðàôå Êëèí÷å
å ìíîãî ïî-ãîëÿìà
ðîäîâà çàïëàõà
îò äóõîâíèêà-ïðîïîâåäíèê.
Òÿ ãî âúçïðèåìà
çà “ðàçâåé-ïðàõ”,
“ñêèòíèê”, “ÿáàíäæèÿ”,
“ãúäóëàð”, ò.å.
÷îâåê áåç ðîäîâ
êîðåí, êîéòî
çàñòðàøàâà
óñòîèòå íà
ïàòðèàðõàëíèÿ
ìîðàë. Äóõîâíàòà
èì íåñúâìåñòèìîñò
î÷åðòàâàò äâàòà
ïîëþñà íà íàöèîíàëíèÿ
õàðàêòåð: Ñóëòàíà
– ñðåäíîâåêîâíàòà
êîíñåðâàòèâíà
ñúùíîñò íà
íàðîäíèÿ äóõ,
ñêîâàí îò áèòîâè
äîãìè; Ðàôå Êëèí÷å
– ðåíåñàíñîâàòà
ñúùíîñò íà
народния дух, îñâîáîäåí
îò ìîðàëíèòå
êàíîíè íà êîíêðåòíàòà
åïîõà. Åòî çàùî
â ðîìàíà äâàìàòà
îëèöåòâîðÿâàò
äâåòå òðàãè÷åñêè
êðàéíîñòè
íà âðåìåòî:
Ñóëòàíà – ñðåäíîâåêîâíèÿ
ìîðàëåí ìàêñèìàëèçúì;
Ðàôå – åñòåòè÷åñêèÿ
ðåíåñàíñîâ
èäåàëèçúì,
ò.å. òÿ – ÷îâåêà
íà êîëåêòèâèòåòà,
ïîòèñêàù ëè÷íîñòíîòî
â èìåòî íà ðîäîâîòî
ñúçíàíèå; òîé
– въплъщение на îñâîáîäåíîòî
îò òðàäèöèîííè
íîðìè òâîðчåñêî ñúçíàíèå, насочено само към изкуството; îáîáùåíî
êàçàíî åòè÷åñêèÿ
è åñòåòè÷åñêèÿ
ôàíàòèçúì.
Èçðàç íà
òîâà íåñúîòâåòñòâèå
å êàòàñòðîôàëíèÿт ðåçóëòàò
îò òåõíèÿ êîíôлèêò – ñìúðòòà
íà Êàòåðèíà.
Îêàçâà ñå, ÷å
çàðàäè ðîäîâèÿ
ïðèíöèï (êóëòà
êúì ìîðàëíàòà
÷èñòîòà íà
ñåìåéñòâîòî)
Ñóëòàíà å ñïîñîáíà
äà óáèå ÷îâåê.
Íàèñòèíà òÿ
óáèâà îò îáè÷,
çà äà ñïàñè
äåòåòî ñè îò
ïîçîð, íî â êðàéíà
ñìåòêà óáèâà
îò ïðåäðàçñúäúê,
ò.å. ðîäîâèÿò
èíñòèíêò ñå
îêàçâà ïî-ñèëåí
îò ëè÷íîñòíèÿ
(ìàé÷èíñêèÿ).
Çà íåÿ ñúõðàíåíèåòî
íà ñåìåéíîòî
èìå å ïî-âàæíî
îò çàïàçâàíåòî
íà æèâîòà íà
ãðåøíèêà. Ïðåâðúùàíåòî
íà Êàòåðèíà
â æåðòâà (ðàçáèðà
ñå, ìàéêàòà
íå æåëàå ñìúðòòà
é) å ðåçóëòàò
îò ëèïñàòà
íà ñèíõðîí
ìåæäó ÷îâåêà
è êúëíîâåòå
íà íîâîòî âðåìå.
Áåçïîìîùåí
äà çàùèòè ëþáîâòà
ñè êúì Êàòåðèíà
ñå îêàçâà è
Ðàôå, çàùîòî
íåãîâîòî ðàçáèðàíå
çà èíòèìíà
ëþáîâ ïî çоâà
íà ñúðöåòî è
ïðàâîòî äà ÿ
èçæèâÿâà свободно å àáñîëþòíî
÷óæäî íà ñîöèóìà.
È íåãîâàòà
ëèïñà íà ñèíõðîí
ñ âðåìåòî äîêàçâà,
÷å êîéòî ïðåêîìåðíî
çàêúñíÿâà
îò èñòîðè÷åñêèÿ
òåìï íà æèâîòà
(Ñóëòàíà) èëè
ïðåêîìåðíî
èçïðåâàðâà
äîðè íîâîòî
îáùåñòâåíî
âðåìå (Ðàôå), èìà íåèçáåæíà
òðàãè÷åñêà
ó÷àñò. Ñáëúñúêа ìåæäó
òðàäèöèîííèÿ
è ìîäåðíèÿ èäåàë
î÷åðòàâà íàé-ïðÿêî
êîíôëèêòът íà Ñóëòàíà
ñ Êàòåðèíà.
Èíòåðåñíî å,
÷å òîé ñå ïîðàæäà
îò ñðåùàòà
íà äâà ñõîäíè
õàðàêòåðà è
ñúäáè. Êàòåðèíà
íàñëåäÿâà ìàé÷èíèÿ
áóíòàðèçúì,
çàùîòî ïîâòàðÿ
íåéíè äåéñòâèÿ
– ïðèåìà âðúçêà
ñ íåïîçíàò
ìúæ ïðåäè âåí÷èëî,
íåãëåäàí ñ
äîáðî îêî â îáùåñòâîòî, è êàòåãîðè÷íî
îòñòîÿâà ñâîÿ
èçáîð. Äóõîâíàòà
ñúùíîñò íà
èçáîðà èì îáà÷å
íå å èäåíòè÷íà.
Êîãàòî ïðèåìà
çà ìúæ Ñòîÿí, Ñóëòàíà
íàðóøàâà ôîðìàëíî
õðèñòèÿíñêèÿ
çàêîí, íî íå
è ðîäîâèÿ, ò.å.
íå òðúãâà ñðåùó
ïàòðèàðõàëíèÿ
ìîðàë (ïîñî÷è
ñå, ÷å чрез íåðàâíîñòîéíèÿ
áðàê òÿ öåëè
ñúõðàíåíèå
íà ðîäîâîòî
èìå). Êàòåðèíà
îáà÷å êàòåãîðè÷íî
ñå ïðîòèïîâîñòàâÿ
íà ïàòðèàðõàëíàòà
íîðìà, ò.å. áóíòúò
é íå å ïðèâèäåí
êàòî Ñóëòàíèíèÿ,
à èñòèíñêè.
Ñëåäîâàòåëíî
ìàéêàòà ðóøè
ñàìî âúíøíî
îáùîïðèåòèòå
ïðàâèëà. Çà÷åâàéêè
îò ÷óæä íà îáùîïðèåòèòå
íîðìè ÷îâåê,
Êàòåðèíà ðóøè
âëàñòâàùèòå
êîíâåíöèè è
âúíøíî, è âúòðåøíî.
Åòî çàùî ìàéêàòà
ñèíòåçèðà
ñðåäíîâåêîâíèÿ,
à äúùåðÿòà –
ðåíåñàíñîâèÿ
îáëèê íà âðåìåòî.
Ïúðâàòà ïàçè
ñ öåíàòà íà
âñè÷êî ðîäîâèÿ
àâòîðèòåò,
âòîðàòà ãî
ïîäêîïàâà íàïúëíî.
Òîâà ïîâåäåíèå
ñå îïðåäåëÿ îò
ðàçëè÷íîòî
èì ðàçáèðàíå
нà ëþáîâòà.
Çà ìàéêàòà
ëþáîâòà å ñàìî
ñåìååí äúëã
(ïðîäúëæåíèå
íà ðîäà), ñúîáðàçåí
ñ õðèñòèÿíñêèòå
íîðìè çà ãðÿõ
è ñâÿòîñò; çà
Êàòåðèíà òÿ
å ñâîáîäåí èçáîð
ïî ïîâèêà íà
ñúðöåòî. Äâåòå
ãåðîèíè ðàçêðèâàò
äâåòå èçìåðåíèÿ
íà èíòèìíèÿ
èçáîð â ðîìàíà
– åòè÷åñêî (èçáîð
â èìåòî íà ðîäà)
è åñòåòè÷åñêî
(èçáîð â èìåòî
íà ëè÷íîñòòà).
Îòíîøåíèÿòà
èì ñà ïðåäñòàâåíè
êàòî êîíôëèêò
ìåæäó ïîêîëåíèÿòà, âúðõó êîéòî
ñå ãðàäè îáùåñòâåíîòî
ñúçíàíèå. Ðîäèòåëèòå
æèâåÿò ïî “çàïîìíåíàòà
èëè óñâîåíà
ïðèâè÷êà”, ñòîÿò
íà “îòðåäåíîòî
èì ìÿñòî”, ò.å.
ñúõðàíÿâàò
òðàäèöèîííèÿ
äóõ. Äåöàòà
âíàñÿò äóõà
íà íåñïîêîéñòâèåòî
è ïðîìÿíàòà.
Åòî çàùî îñíîâíèÿт ñòðåìåæ
íà Ñóëòàíà
å ïðîäúëæåíèå
íà ðîäà ÷ðåç
ïîâòîðåíèå
íà æèâîòà íà
äåäèòå, à íà
Êàòåðèíà – ÷ðåç
îòêëîíåíèå
îò îñíîâíèòå
íîðìè íà ðîäîâàòà
òðàäèöèÿ. Òîçè
êîíôëèêò å îñìèñëåí
êàòî ñáëúñúê
íà äâå ïîíÿòèÿ
çà æåíñêà ÷åñò.
Ñóëòàíà îëèöåòâîðÿâà
îïàçåíàòà
ñïîðåä êàíîíà
ìîìèíñêà ÷åñò
(ïîêàçâà ïðåä
âñè÷êè áðà÷íàòà
ñè ðèçà ñëåä
âåí÷èëî – çíàê
íà ìîðàëíà
÷èñòîòà). Çàòîâà
òÿ íå ìîæå äà
ðàçáåðå, ÷å æåíñêîòî
äîñòîéíñòâî
íå ñå ñâåæäà
ñàìî äî åäíà
íîðìà. ×ðåç ìîòèâèòå
çà îïàçåíàòà
è ïîãàçåíàòà
÷åñò Òаëеâ ãðàäè äâà
ïðîòèïîâîëîæíè
îáðàçà íà æåíàòà
– îò÷óæäåíèåòî
îò èçíà÷àëíàòà
æåíñòâåíîñò
(Ñóëòàíà) è ðåàëèçàöèÿ
íà æåíñêîòî
åñòåòè÷åñêî
íà÷àëî (Êàòåðèíà).
 òðàãèçìà
íà Êàòåðèíèíèÿ
èçáîð å ïðîåêòèðàíà
îñíîâíàòà
åòè÷åñêà òåçà
íà ðîìàíà: êîéòî
íå ñïàçâà ðîäîâèòå
íîðìè, íå ìîæå
äà ïîñòèãíå
ñåìåéíî ùàñòèå
â óñëîâèÿòà
íà åäèí âñå
îùå îãðàíè÷åí
èñòîðè÷åñêè
áèò è ìîðàë.
Íàé-ñëîæíî
ñðåùàòà íà
ðîäîâèÿ ÷îâåê
ñ íîâîòî âðåìå
ðàçêðèâà îòíîøåíèåòî
íà Ñóëòàíà
êúì ëþáèìèÿ
é ñèí Ëàçàð.
È íåãîâèòå
èäåàëè (êàêòî
Êàòåðèíèíèòå)
ñà й ñúùî
íåïîíÿòíè.
Îêàçâà ñå îáà÷å,
÷å ìàéêàòà,
çàðàäè ðîäоâàòà
÷åñò èçïðàùà
íà ñìúðò Êàòåðèíà,
íî íå ñïèðà,
à äîðè ñòèìóëèðà
Ëàçàð ïî èçáðàíèÿ
îò íåãî íàäðîäîâ
ïúò. Ïðè÷èíà
çà òîâà å ôàêòúò,
÷å îáùåñòâåíîòî
ìó ïîâåäåíèå
íå çàñòðàøàâà
ðîäîâèòå óñòîè,
à íàïðîòèâ –
ïîâèøàâà àâòîðèòåòà
íà Ãëàóøåâè
â Ïðåñïà. Ñïîðåä
ëîãèêàòà íà
ñþæåòà Ëàçàð
íå å ðîäîâà çàïëàõà
è çàòîâà íåãîâèÿò
æèâîò è àâòîðèòåò
òðÿáâà äà áúäàò
ñúõðàíåíè.
Òîé å “ïðîäóêòèâåí
ãåðîé” – “ïðуæèíà” íà îáùåñòâåíèòå
äâèæåíèÿ. Òîâà
îáÿñíÿâà çàùî
áðàòúò è ñåñòðàòà
èìàò ðàçëè÷íè
ñúäáè â ìîìåíò,
êîãàòî ñå îêàçâàò
íà ãðàíèöàòà
ìåæäó æèâîòà
è ñìúðòòà – ãèáåëòà
íà Êàòåðèíà
ñïàñÿâà ðîäîâàòà
÷åñò; îöåëÿâàíåòî
íà Ëàçàð ñëåä
òåæêîòî ðàíÿâàíå
ñïàñÿâà ïîêúëâàùèÿ
âúçðîæäåíñêè
äóõ â Ïðåñïà.
Ïî ïðèíöèï
Ñóëòàíà îöåíÿâà
÷îâåêà ïðåç
ïðèçìàòà íà
ðîäîâèÿ ñâåòîãëåä,
à íå íà ëè÷íîñòíèÿ.
Ïðèìåð çà òîâà
å îòíîøåíèåòî
é êúì Ñòîÿí.
Ïðåä äåöàòà
ñè òÿ ïàçè íåãîâàòà
ñåìåéíà ÷åñò,
íî íå ïàçè ÷îâåøêàòà
(àáñîëþòíî
õëàäíà å êúì
íåãîâèòå ëàñêè,
÷óæäà å íà ñàíòèìåíòàëíîòî
ìó ÷óâñòâî
êúì íàïóñíàòîòî
ñåëî, íå ðàçáèðà
è íåãîâèòå
åñòåòè÷åñêè
óñòðåìè), ò.å.
êóëòúò êúì
ðîäîâàòà ÷åñò
ïîòèñêà óâàæåíèåòî
êúì ëè÷íîñòòà.
Èçîáùî òÿ ñëóæè
ñ ôàíàòè÷íà
ïðåäàíîñò íà
èäåàëè, êîèòî
ïðåíàñÿ îò ìèíàëîòî.
 çàùèòà íà
òåçè ïðèíöèïè,
êîèòî çàïî÷âàò
äà ñå ðàçêîëåáàâàò
ïîä íàïîðà íà
íîâèòå íðàâñòâåíî-ïîëèòè÷åñêè
ïðîìåíè, òÿ âëàãà
öÿëàòà ñè êîëîñàëíà
åíåðãèÿ. Èìåííî
îòñòîÿâàíåòî
íà àíàõðîíè÷íàòà
ïîçèöèÿ ÿ îáðè÷à
íà ñòðàäàíèå,
÷èÿòî êóëìèíàöèÿ
å ìúêàòà ïî
àáñóðäíî ïîãóáåíèÿ
æèâîò íà Êàòåðèíà.
Òðàãèçìúò
å ðåçóëòàò îò
êîíôëèêòà ìåæäó
èçêëþ÷èòåëíàòà
ñèëà íà õàðàêòåðà
è îãðàíè÷åíîñòòà
íà äóõîâíèÿ
é êðúãîçîð. Âúïðåêè
ñâîÿ êîíñåðâàòèçúì
è òÿ å “ïðîäóêòèâåí
ãåðîé” ñïîðåä
ðîìàíîâàòà
êîíöåïöèÿ, çàùîòî
óñïÿâà äà èçïúëíè
ïúðâîñòåïåííàòà
ñè ìèñèÿ: ÷ðåç
ëè÷íîñòíèòå
ñè êà÷åñòâà
äà ñúõðàíè
è óòâúðäè ðîä,
êîéòî äà îòãëåäà
ëè÷íîст ñ íàäðîäîâè
öåëè, ñòàíàëà
äâèãàòåë íà
ïàòðèîòè÷íîòî
ïðîáóæäàíå
â Ïðåñïà. Âñúùíîñò
âñåêè åäèí
îò Ãëàóøåâè
èìà îïðåäåëåíà
градивна ðîëÿ, êîÿòî
å в ñèíõðîí ñ
ôóíêöèÿòà íà
äðóãèòå ôàìèëíè
÷ëåíîâå. Íàïðèìåð
áåçïëîäèåòî
íà Íèÿ (òåìà
íà “Ïðåñïàíñêèòå
êàìáàíè”) çàñòðàøàâà
áèîëîãè÷íîòî
îöåëÿâàíå íà
ðîäà. Òàçè îïàñíîñò
êîìïåíñèðà
ïëîäîâèòîñòòà
íà Êî÷îâîòî
ñåìåéñòâî.
Îò äðóãà ñòðàíà,
åñíàôñêàòà
îãðàíè÷åíîñò
íà Êî÷î çàïëàøâà
ðîäà äà æèâåå
â èñòîðè÷åñêî
áåçâðåìèå. Îáùåñòâåíàòà
äåÿòåëíîñò
íà Ëàçàð êîìïåíñèðà
ñîöèàëíàòà
íåäîðàçâèòîñò
íà ïî-ãîëåìèÿ
ìó áðàò. Òåõíèòå
ðîëè ñà ïðîåêòèðàíè
â èìåíóâàíåòî
èì. Êàêòî ñå
ïîñî÷è â óâîäà,
Ëàçàð (ïî èìåòî
íà áèáëåéñêèÿ
ñè ñúèìåííèê)
å ïðèçâàí äà
èñòîðèçèðà
ðîäîâèÿ æèâîò;
Êî÷î îëèöåòâîðÿâà
ïëîäîâèòîñòòà,
êîÿòî å çàëîã
çà áèîëîãè÷íîòî
ðîäîâî ïðîäúëæåíèå.
Äðóãà èíòåðïðåòàöèÿ
íà äðàìàòè÷íàòà
ñðåùà “÷îâåê-âðåìå”
ïðåäñòàâÿ ðîìàíîâàòà
ñúäáà íà Ëàçàð.
Ïîäîáíî íà Êàòåðèíà,
è òîé íàñëåäÿâà
ÿðêè ìàé÷èíè
êà÷åñòâà. Ëàçàð
å âëàäåòåë íà
îáùíîñò (ìàéêàòà
– íà ðîäà, ñèíúò
– íà Ïðåñïà). Èìà
ñúùîòî âèñîêî
÷óâñòâî çà
ìèñèÿ, à â îòñòîÿâàíå
íà ñâîÿ èäåàë
å àáñîëþòíî
ïðàâîëèíååí.
Ñïîñîáåí å
êàòî ìàéêà
ñè çàðàäè ïðèíöèïà
äà îòïèøå ÷îâåêà:
âîäåíà îò ðîäîâ
èäåàëèçúì, Ñóëòàíà
óáèâà äúùåðÿ
ñè; âîäåí îò
ïàòðèîòè÷åí
èäåàëèçúì, Ëàçàð ïîòèñêà
ëþáîâòà ñè
(ñãîäÿâà ñå
ñ äúùåðÿòà íà
èäååí ñúðàòíèê,
â êîÿòî íå å
âëþáåí è ïîòèñêà
÷óâñòâàòà
ñè êúì ëþáèìàòà
Íèÿ, çàùîòî
å äúùåðÿ íà èäååí
ïðîòèâíèê). Ñëåäîâàòåëíî
è òîé ñå ðúêîâîäè
îò ïîâèêà íà
äúëãà, à íå íà
ñúðöåòî. Åòî
çàùî æèâîòът ìó,
êàêòî ñå ïîñî÷è,
å ñúõðàíåí
(çà ðàçëèêà
îò Êàòåðèíèíèÿ),
çàùîòî òîé
íå ñêàíäàëèçèðà
ïàòðèàðõàëíèÿ
ìîðàë – çà Ëàçàð
ïðèçíàöèòå
íà ðîäîâîòî
ñà ïðèçíàöè
íà îáùíîñòíîòî,
ò.å. ñîöèàëíèÿт æèâîò
å ïðîäúëæåíèå
íà ñåìåéíèÿ.
Çàòîâà âúçïðèåìà
íîâàòà áúëãàðñêà
÷åðêâà êàòî
íîâ íàöèîíàëåí
äîì. ×ðåз íåãîâèÿ
îáðàç Òаëåâ óòâúðæäàâà
ñâîåòî ðàçáèðàíå
çà îðãàíè÷íîòî
åäèíñòâî ìåæäó
ìàëêèÿ (êàìåðíèÿ)
è ãîëåìèÿ (ñîöèàëíèÿ)
ñâÿò. Âðúçêàòà
ìåæäó òÿõ ðàçêðèâàò
ìíîãî ðîìàíîâè
ñöåíè. Íàïðèìåð
ðåìîíòèðàíàòà
îò Ñòîÿí ñòàðà
Сóëòàíèíà êúùà
ñèìâîëèçèðà
âúçðàæäàíåòî
íà äîñòîéíèÿ
íÿêîãà Õàäæè-Ñåðàôèìîâ
ðîä; ïîñòðîåíàòà
ñ êîëåêòèâíè
óñèëèÿ áúëãàðñêà
öúðêâà (íîâèÿ
ïðåñïàíñêè
äîì) – ïðåâðúùàíåòî
íà ðîäîâîòî
â èñòîðè÷åñêî
ñúçíàíèå, à
îò òàì âúçêðåñÿâàíåòî
íà èçãóáèëèÿ
ñåáå ñè áúëãàðñêè
äóõ; оáîáùåíî
êàçàíî – Ðåíåñàíñ
â ðàìêèòå è
íà ðîäà (âúçêðåñÿâàíå
íà ìèíàëà ôàìèëíà
ñëàâà) è íà îáùíîñòòà,
ò.å. ñèìåòðèÿ
â ðàçâîÿ íà ðîäîâàòà
è íàðîäíàòà
ñúäáà. Ñìúðòòà
íà Êàòåðèíà
è îöåëÿâàíåòî
íà Лàçàð
äîêàçâàò îñíîâíàòà
åòè÷åñêà òåçà
íà ðîìàíà: ÷îâåê
íå ìîæå äà áúäå
ùàñòëèâ èçâúí
ïðåäåëèòå íà
áèòîâèÿ ìîðàë;
ñàìî òîçè, êîéòî
ñïàçâà ïàòðèàðõàëíèòå
íîðìè, ìîæå
äà âïèøå ðîäà
â èñòîðèÿòà.
Çàòîâà, ïîäîáíî
íà Ñóëòàíà,
è Ëàçàð å “ïðîäóêòèâåí
ãåðîé”, çàùîòî
ðóøè óñòàíîâåíèòå
îò òóðñêîòî
ðîáñòâî îáùåñòâåíè
çàêîíè, áåç
äà íàðóøàâà
äðàñòè÷íî ïàòðèàðõàëíî-ðîäîâèòå.
Çà ðàçëèêà
îò äðóãèòå ãåðîè
íà “Æåëåçíèÿ
ñâåòèëíèê”
îáðàçúò ìó
å äàäåí â ðàçâèòèå.
Íåãîâà èäåéíà
îñíîâà å ìоòèâúò
çà “áîðáàòà
çà äóøà”. Â þíîøåñêîòî
ìó áèòèå çà
íåãî ñå ñðàæàâàò
ãúðêîôèëът Àâðàì Íåìïòóð
è ïàòðèîòът Êëèìåíò Áåíêîâ.
“Схватката” пå÷åëè ïàòðèîòът-îáùèíàð: Ëàçàð
îòèâà â áúëãàðñêîòî
ó÷èëèùå â Îõðèä,
êîåòî ïðåäîïðåäåëÿ
ñîöèàëíèÿ ìó
ïúò (ñúäáîâíà
çà íåãî ñå îêàçâà
îùå ñðåùàòà
ìó ñ ðèëñêèÿ
ìîíàõ, êîéòî
ïðúâ ïå÷åëè
“áîðáàòà çà
äóøàòà” ìó). Êóëìèíàöèÿ
íà íåãîâîòî
äóõîâíî èçðàñòâàíå
å ïðåâðúùàíåòî
ìó â ïàòðèîòè÷åí
âîäà÷ íà Ïðåñïà.
 ðå÷òà ìó ïðè
îòêðèâàíåòî
íà áúëãàðñêàòа öúðêâà
Òàëåâ ïðîåêòèðà
îñíîâíèòå
öåííîñòè, âúðõó
êîèòî ñå ãðàäè
íàöèîíàëíîòî
ñàìîñúçíàíèå:
îáùà âÿðà (“Áåç
âÿðà â áîãà è
â ñîáñòâåíèòå
ñèëè âñÿêà
áîðáà å áåçìèñëåíà”),
îáù äîì (“íîâîïîñòðîåíàòà
áúëãàðñêà öúðêâà”),
îáù ïúò – áîðáàòà
çà íàöèîíàëíî
ñàìîîïðåäåëåíèå
(“Äà âúðâèì âñè÷êè
òàì, ïðè íîâàòà
öúðêâà!”). Òàçè
ðå÷ å ïðîäúëæåíèå
íà ñëîâîòî
íà ðèëñêèÿ ìîíàõ,
÷èéòî àïîñòîë
ñòàâà Ëàçàð.
Åòî çàùî â ðîìàíà
öúðêâàòà å íå
òîëêîâà óáåæèùå
íà áîãà, êîëêîòî
íà áúëãàðñêîòî
ñëîâî, íà áúëãàðñêàòà
âúçðîæäåíñêà
ìèñúë. Ôóíäàìåíòàëíèòå
íàöèîíàëíè
öåííîñòè – îáùà
âÿðà, äîì, ïúò,
ñà îñíîâà íà
íîâàòà ñîöèàëíà
èäåíòèôèêàöèÿ
íà ðîäîâèÿ ÷îâåê:
òîé çàïî÷âà
äà îñìèñëя æèâîòà
ñè êàòî ÷àñò
îò îáùîòî äåëî.
Òàêà ðîìàíúò
î÷åðòàâà ïúòÿ
íà íàöèîíàëíîòî
ñàìîñúçíàíèå:
îò ÷óâñòâî
çà ñåìåéíà
ïðèíàäëåæíîñò
êúì ÷óâñòâî
çà ïðèíàäëåæíîñò
êúì Ïðåñïàíñêîòî
îáùèíà äî ÷óâñòâî
íà ñúïðè÷àñòíîñò
êúì áúëãàðñêîòî
îáùåñòâî. Ãåðîÿò, êîéòî
èçâúðâÿâà òîçè
ïúò – Ëàçàð, ñèìâîëèçèðà
äóõîâíèòå
çàâèñèìîñòè
ìåæäó “ðîä-ãðàä-íàöèÿ”
(ïîêàçàòåëíè
ñà â òîâà îòíîøåíèå
äóìèòå ìó “Çà
ñåáå ñè ìèñëÿ
è çà âñè÷êè. Тî
å âñå åäíî” - “Ïðåñïàíñêèòå
êàìáàíè”). Ãåðîè
êàòî Êëèìåíò
Áåíêîâ è Àâðàì
Íåìòóð ñà ñúùî
òàêúâ òèï îáðàçè-èñòîðè÷åñêè
òåíäåíöèè,
çàùîòî îëèöåòâîðÿâàò
äâåòå îñíîâíè
ïîëèòè÷åñêè
ëèíèè íà âðåìåòî
– ãúðêîôèëñêàòà
è áúëãàðîôèëñêàòà.
Ñïîðîâåòå èì
â îáùèíàòà
ðàçêðèâàò ïúòÿ
íà íàðîäíàòà
ïðîáóäà: íàöèîíàëíîòî
îñúçíàâàíå
ñå îñúùåñòâÿâà
â áîðáà ñ ÷óæäîòî
ïðèñúñòâèå
– ãðúöêèòå äóõîâíèöè,
êîèòî èñêàò
äà íàëîæàò
ñâîÿ çàêîí
âúðõó çåìÿòà
íà ðîäà. Èìåííî
â áèòêàòà ñðåùó
÷óæäàòà àñèìèëàöèÿ
ñå ôîðìèðà ñïîðåä
ðîìàíà íàäðîäîâîòî
÷óâñòâî çà
áúëãàðñêà ñàìîëè÷íîñò.
Äðóãî èçìåðåíèå
íà äðàìàòè÷íàòà
ñðåùà “÷îâåê-âðåìå”
ðàçêðèâà îáðàçът íà
Ðàôå Êëèí÷å
– ãåðîÿò íà ïðîáóæäàùèÿ
ñå åñòåòè÷åñêè
Рåíåñàíñ,
èçïðåâàðèë
òðàãè÷íî âðåìåòî
ñè. Òîé ðàçêðèâà
íîâ àñïåêò
â òåìàòà çà
íàöèîíàëíîòî
ñúáóæäàíå
– íå îáùåñòâåíî-ïîëèòè÷åñêèÿ,
à åñòåòè÷åñêèÿ.
Äîêàòî Ëàçàð
ñå ðåàëèçèðà
â îáùåñòâîòî
áåç äà íàðóøàâà
ïðèíöèïèòå
íà ðîäîâèÿ ìîðàë,
Ðàôå å íåïîäâëàñòåí
êàêòî íà òðàäèöèîííî-ïàòðèàðõàëíèòå,
òàêà è íà íîâèòå
èñòîðè÷åñêè
èäåàëè (âåðñêà
è ïðîñâåòíà
ñâîáîäà). Òîé
ñå áîðè çà ïúëíà
èíäèâèäóàëíî-òâîð÷åñêà
íåçàâèñèìîñò,
êîåòî ãî äîáëèæàâà
äî ìîäåðíèÿ
îáðàç íà íåðàçáðàíèÿ
îò òúëïàòà
òâîðåö-èçáðàíèê.
Åòî çàùî íåãîâèòå
èäåàëè íå ðàçáèðàò
íå ñàìî êîíñåðâàòèâíàòà
Ñóëòàíà, íî
è îáùåñòâåíî
áóäíè õîðà
êàòî Ëàçàð (èçêëþ÷åíèå
ïðàâè ñàìî Êàòåðèíà).
Ëàçàð ñå ñòðåìè
êúì íîâîòî,
îñòàâàéêè
â ðàìêèòå íà
òðàäèöèîííèÿ
áèòîâ ìîðàë
– òîé íå å ñïîñîáåí
êàòî ìàéñòîðà-ðåçáàð
äà íàðóøè âëàñòâàùèòå
â ðîäà è îáùåñòâîòî
åòè÷åñêè çàáðàíè
(äà ñè ïîçâîëè
ïëúòñêà ëþáîâ
áåç âåí÷èëî,
èëè, êàêòî áå
ïîñî÷åíî, áðàê
ñ äúùåðÿ íà èäååí
âðàã). Ðàôå Êëèí÷å
îòñòîÿâà èçáîðà
ñè, áåç äà
ñå ñúîáðàçÿâà
ñ êîíñåðâàòèâíèÿ
ìîðàë, êîåòî
îïðåäåëÿ òðàãè÷åñêàòà
ìó ñúäáà (êàêòî
è Êàòåðèíèíàòà).
Òîé îñòàâà
äóõîâíî íåùàñòåí,
çàùîòî ñå îïèòâà
äà íàëîæè åñòåòè÷åñêèòå
ñè èäåàëè (èçêóñíèòå
äúðâîðåçáè)
è ìîðàëíî ïîâåäåíèå
â ïðåäåëèòå
íà åäèí îãðàíè÷åí
âñå îùå ñâÿò,
íåïîäãîòâåí
äà ãè îöåíè.
 òîçè ñìèñúë
îáðàçúò ìó
ðàçêðèâà äðàìàòè÷íèÿ
êîíôëèêò ìåæäó
ìîäåðíèòå åñòåòè÷åñêè
ñòðåìåæè è
ñîöèàëíî ïîëèòè÷åñêèòå
íîðìè íà Áúëãàðñêîòî
âúçðàæäàíå.
Îêàçâà ñå, ÷å
íàöèîíàëíî
ïðîáóæäàùèòå
ñå ïðåñïàíöè
íå ñà ãîòîâè
äà ïðèåìàò òîëêîâà
ìàðãèíàëíî
ïîâåäåíèå. Òðàãè÷åñêàòà
ðàçâðúçêà íà
ëþáîâòà ìó,
îò åäíà ñòðàíà,
è òâîð÷åñêàòà
ìó ðåàëèçàöèÿ,
îò äðóãà, äîêàçâàò,
÷å òúìíèòå
çàêîíè ïîáåæäàâàò
â ñôåðàòà íà
æèâîòà, íî íå
è íà èçêóñòâîòî,
ò.å. êîíñåðâàòèâíàòà
íîðìà å ïîáåäèìà
ñàìî â ïîëåòî
íà õóäîæåñòâåíèòå
òâîðåíèÿ (èêîíîñòàñа, âãðàäèë
ïðåëåñòíèÿ
îáðàç íà Êàòåðèíà). Òðàãè÷åñêàòà
ìó âèíà å, ÷å
ïðåêîìåðíî
èçïðåâàðâà
âðåìåòî ñè;
÷å ìåæäó òâîð÷åñêàòà
ìó ñèëà (ðåíåñàíñîâèòå
òâîðåíèÿ â öúðêâàòà)
è áèòîâîòî
ìó ïîâåäåíèå
(ñïðèõàâîñò,
íåäîâåð÷èâîñò,
ñàìîæèâîñò,
ïèÿíñòâî) íÿìà
ñèíõðîí. Òîé
íîñè âèñîêî
òâîð÷åñêî ñàìî÷óâñòâèå,
íî è áèòîâà
áåçïîìîùíîñò
äà ñå ïðèîáùè
êúì îáè÷àéíèòå
íîðìè, ò.å. íîñè
áåçñèëèåòî
íà õóäîæíèêà-ñêèòíèê
äà ïðèåìå ìàñîâèòå
êîíâåíöèè.
Áåç äà ñúçäàäå
ñåìåéñòâî,
áåç äà ó÷àñòâà
â îáùåñòâåíî-ïîëèòè÷åñêèòå
áîðáè (áåçðîäîâ
è àïîëèòè÷åí
íà÷èí íà æèâîò),
òîé ñå âãðàæäà
âúâ âðåìåòî
÷ðåç ñâîÿ åñòåòè÷åñêè
ïðîäóêò – èêîíîñòàñà.
Ñëåäîâàòåëíî
îáðàçèòå íà
Ëàçàð è Ðàôå
ðàçêðèâàò äâà
ðàçëè÷íè íà÷èíà
çà âïèñâàíå
íà áúëãàðñêèÿ
÷îâåê â èñòîðèÿ:
ëþáèìèÿò ñèí
íà Ãëàóøåâè
òèïèçèðà ïîâåäåíèåòî
íà âúçðîæäåíñêèÿ
áóäèòåë îò
çîðàòà íà íàöèîíàëíîòî
ñúáóæäàíå
â Ìàêåäîíèÿ
– áîðáàòà çà
áúëãàðñêî ó÷èëèùå
è öúðêâà (ïîâåäåíèå
â ñèíõðîí ñ
ðîäîâèòå èäåàëè);
Ðàôå Êëèí÷å
îëèöåòâîðÿâà
ïúòÿ íà îòêúñíàòèÿ
îò ðîäîâèÿ äîì
ñòðàíñòâàù
òâîðåö, ïðèçâàí
äà äàäå åñòåòè÷åñêè
èçìåðåíèÿ íà
íàöèîíàëíîòî
ñúáóæäàíå.
Åòî çàùî, íåçàâèñèìî
îò ñúîòâåòíàòà
ñè ðîëÿ – ðîäîíà÷àëíèê
(Ñòîÿí), ïàçèòåë
(Ñóëòàíà), îáùåñòâåí
âîäà÷ (Ëàçàð,
ðèëñêèÿ ìîíàõ),
òâîðåö-õóäîæíèê
(Ðàôå), ò.å. îò ñúîòâåòíèÿ
íà÷èí çà ñåáåðåàëèçàöèÿ,
âñåêè åäèí
îò ðàçãëåäàíèòå
äîòóê ðîìàíîâè
ãåðîè ñå включâà ïúëíîöåííî
â èñòîðè÷åñêèÿ
ãðàäåæ íà íàöèîíàëíîòî
áèòèå. В романа има един
образ, който успява да хармонизира индивидуалния си живот както с родовия
и обществения, така и с далечните проекции на едно ново модерно време,
което ще дойде по-късно в Преспа. Ния е героят, съумял да синхронизира
модерния с традиционния тип поведение; човекът, способен да се себеразкрепости
в рамките на родовия живот. Ето защо в романа тя е образ-мяра за хармонична
личност. У Ния са в синхрон нравствената и естетическата красота. Тя
не е способна на безумни пориви като Катерина, погазила патриархалния
морал в имот на естетическите ценности – Ния може да надмогне вътрешните
си пориви, да изчака стоически, за да постигне мечтаната любов с Лазар;
тя е чужда и на Султаниния консерватизъм. Важна функция за утвърждаване
на романовата концепция за щастието имат мотивите за реализирана и нереализираната
(символичната) сватба. Лазар и Ния се оженват, защото успяват да се
съобразят с властващите морални закони (Лазар се жени за Ния чак когато
нейният баща се разболява и умира, т.е. когато изчезват всички смущаващи
съвестта му пречки). Рафе Клинче и Катерина обаче престъпват патриархалното
табу. Ето защо тяхната сватба е осъществена само в сферата на художественото
творчество (върху иконостаса резбарят въплъщава мечтаната, но нереализирана
сватба между него и Катерина и утвърждава Катерина като непризната светица,
изкупила със смъртта си правото на личен избор). Но по пътя на своето
себеналагане Ния се противопоставя на крайния консерватизъм, властващ
в Глаушевия дом. Вторият роман “Преспански камбани” разкрива конфликта
й със Султана по повод спора между железния светилник и газена лампа
(Ния се опитва да ги замени). Двете светила тук присъстват като символи
на две исторически епохи – Султанината, издигаща в култ родовите ценности,
Ниината, приобщаваща родовия човек към моделните тенденции в обществото.
Ето защо обикновенният битов спор прераства в историчен – поколението
на старите (майката-охранителка) не може и не иска да приеме промените,
които поколението на младите носи вече. Новите ценности реално започват
да рушат основите на консервативния патриархален морал. Така в следващите
романи Талев описва развоя на родовото съзнание, в което нахлуват тотално
новите морални, социални и естетически тенденции. Особено място в сюжета
на романа имат герои като Стоян и Кочо. Те нямат интелекта да осмислят
конфликта между родовия и общественическия светоглед. Тези герои изцяло
се ръководят от родовите закони и не могат да съществуват извън тях.
Те не са владетели на общност, каквито например са Лазар и Султана.
В този смисъл те остават извън острите конфликти на времето. Въпреки
това Стоян е също “продуктивен герой”, защото полага основата на семейството,
а както бе посочено вече, историческото съзнание е продължение на родовото,
т.е. без род няма история. Може да се обобщи,
че всеки герой на “Железният светилник” разкрива драматичната среща
на човека с времето. Сплитането на личностния с обществения живот представя
в творбата началото на нов етап от битието на българина – края на историческото
безпаметство и включването на народа в градежа на националната му история.
Тази тема доразгръщат следващите романи от тетралогията.
|
|
други курсове: | |